Yol, araç ve insan üçlüsü; Trafik Kazalarında Uyku Faktörü

nuryilmaz@yenigazetemege.com.tr

Yol, araç ve insan üçlüsü; Trafik Kazalarında Uyku Faktörü

 

 

Yol araç ve insan…Sürekli hayatımızın içinde olan araçlarımız ve günümüzün olmazsa olmazları…Ancak artan trafik kazaları, tüm dünyanın bir sorunu olmaya başladı. Ve aynı zamanda ölüm nedenlerinin de başında gelmekte.

10 bin kişinin ülkemizde trafik kazası kurbanı olduğu söylenebilir. Trafik kazalarında aşırı hız, alkol alımı ve tehlikeli araç kullanmanın yanında uyku faktörü de çok önemlidir.

Uykusuzluk, yüzünden  yapılan kazalarda yaralanma riskinden daha fazla ölüm riski oluşmaktadır.

İngiltere’de yapılan araştırmada uyku ilişkili kazaların saat 02.00, 06.00 ve 16.00 dolaylarında 3 pik yaptığı saptanmıştır .

Tüm ağır kamyon kazalarının en az %30-40’ında sürücünün yorgunluğunun kaynaklandığı saptanmıştır.

 

Peki uyku faktörlü kaza yapan sürücüler kimlerdir;

 

*  Kronik insomnia (uykusuzluk), uyku apnesi ve narkolepsi gibi aşırı gündüz uyuklamasına neden olan bozuklukları olanlar,

* Mola vermeden araç kullananlar,

* Gece araç kullananlar,

* Tek başına yola çıkanlar

* Sıkıcı ve kırsal yollarda araç kullananlar,

* Sık sık yolculuk edenler,

* Uyku saatlerinde araç kullananlar

* Yorgun sürücüler

* Genç sürücüler

* Vardiyalı iş de çalışan sürücüler

* Ticari araç sürücüleri,

 

Peki ne yapılmalı…

Öncelikle uykusu bozulmuş ya da yorgun sürücülere birkaç uzman önerisi sunalım…

Yorgunluğun başladığına dair bedeninizde oluşan işaretlere dikkat edilmelidir.

* Dalıyor ya da dikkatini toplayamıyorsa,
* Sık sık esniyorsa,
* Araba kullandığı an son birkaç kilometreyi anımsamıyorsa,.
* Yolda sağa-sola sapıyorsa

* Yolda ve yol kenarında bulunan, bariyerlere çarpıyorsa,
* Gözlerini açık tutmakta zorlanıyorsa,
* Öndeki arabaya yakın kullanıyor ve takip mesafesini kaçırıyorsa,

* Trafik işaretlerini kaçırıyorsa,
* Başını tutmakta zorlanıyorsa,
* Aracı ani duruş ve kalkışlarla sarsarak kullanıyorsa

Tehlike var demektir. Uyuma faktörü ile karşı karşıyasınız demektir.

Ne yapalım?

* Radyoyu açalım, pencereyi açalım…

* Mola vermek için güvenli bir yer bulun
* Trafikten uzak, güvenli bir alana gidin ve 15-45 dakika uyuyarak dinlenin.
* Uyanıklık için kahve başka kafeinli içecekler alın (kafeinin kan dolaşımına geçmesi yaklaşık 30 dakika alır).

Unutmayalım…Sadece kendi canımızı değil, sevdiklerimizin de canını tehlikeye attığımızı unutmayalım….

Sağlıklı ve mutlu kalın…

 

nuryilmaz@yenigazetemege.com.tr

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logo

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Twitter picture

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Facebook photo

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Google+ photo

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Connecting to %s

Takip Et

Her yeni yazı için posta kutunuza gönderim alın.

%d blogcu bunu beğendi: